Wednesday, 13 November 2013

METEOR (1979) WEB SITE


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'Meteor' came out as the fad for disaster movies was on the wane. The director - Ronald Neame - started the ball rolling in 1972 with 'The Poseidon Adventure', all about a capsized ocean liner. By 1979, cinema audiences had been subjected to earthquakes, sharks, planes colliding in mid-air, killer bees, and burning skyscrapers. The only place the genre had left to go was parody. 1976's 'The Big Bus' was first to dig that particular grave, and 1980's 'Airplane!' provided the headstone.

But some producers were misguided enough to think the cash cow had some juice left in it. 'Meteor' opens with a comet colliding with asteroid 'Orpheus', putting it on a trajectory that will cause it to smash into the Earth in just under a week. A number of smaller fragments hit first, the first causes an avalanche in Switzerland, the second a tidal wave that engulfs Japan, the third decimates New York.

Sean Connery heads up an all-star cast as 'Dr.Paul Bradley', the scientist behind 'Project Hercules', an orbiting space platform equipped with nuclear warheads. He calculates that it will take twice the firepower of 'Hercules' to stop 'Orpheus'. Luckily the Russians have one up there as well, codenamed 'Peter The Great'. Brian Keith and Natalie Wood ( in one of her last roles ) play Russians who team up with Bradley to stop the meteor. Also on view are Trevor Howard, Henry Fonda as 'The President' ( reprising a role he played in 1964's 'Fail-Safe' ), Martin Landau ( overacting shamelessly as a 'Dr.Strangelove'-type military figure ), and Karl Malden. There's a fleeting glimpse of Sybil 'Battle Beyond The Stars' Danning as a sexy skier. The cast is clearly where most of the budget went. Which brings me to the special effects. Had this been a made-for-T.V. movie the unconvincing model spaceships would have been acceptable, but in a 'blockbuster' movie they are not. The Bond movie 'Moonraker' came out the same year and Derek Meddings' effects are superior to anything in this film. The meteor itself looks like a huge turd flying through space. The destruction of the 'Project Hercules' control room and flooding of the New York subway tunnels are, on the other hand, excitingly done.

I'm no scientist, but even I know a comet is little more than a collection of frozen gases and would not possess the mass required to shatter a large asteroid. Also, the Earth is constantly moving through space and so should be far, far away by the time Orpheus arrives.

On the plus side, the idea of Americans and Russians working together to save the world is a nice one ( the Cold War was underway when the film was made ). Lawrence Rosenthal's music is good, and the acting ( apart from Landau ) solid. As disaster movies go, it is nowhere near as laughably bad as say 'The Swarm' ( 1976 ) , but neither is it as good as it might have been. It still manages to be better than 'Deep Impact' and 'Armaggeddon' ( both 1998 ), however, despite those pictures' technical superiority.
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 CRITICA EN EL PERIÓDICO "LA VANGUARDIA" (21-12-1979)
En la linea del catastrofismo con el sobresaliente para los efectos especiales, se nos explica una historia que al mismo tiempo pretende ser una lección política: el enemigo puede estar en el espacio. El espacio ha sido un punto de rivalidad entre los grandes y los misiles nucleares uno de los temas de fricción tanto en lo político como en lo social. Esta temática a inspirado a Nort, para crear una historia de escasa credibilidad, pero capaz de impulsar el potencial de la industria en la tecnología cinematográfica. El meteoro se acerca a la tierra, imposible para cualquier país, ni siquiera para los Estados Unidos, luchar contra la catástrofe que se avecina. los misiles con cabeza nuclear que se pasean por el espacio como feroces pero disciplinados guardianes, pueden ser la solución, si destruyen la gran masa que se acerca fatalmente. Pero los misiles USA no bastan,. Hay que contar con los misiles soviéticos, pero antes, hacer que los rusos reconozcan que existen. Se traslada a Estados Unidos un científico soviético que ha de tomar contacto con el equipo norteamericano que estudia y se preocupan del caso. Esta parte constituye una de las secuencias más divertidas de la cinta, y enfrenta a dos figuras de la interpretación que perfilan a estos personajes. Por una, Sean Connery, el científico norteamericano llamado Bradley, y por la otra el ruso, magníficamente sostenido por Brian Keith, el mejor carácter de la película. Lo que el público apreciará de "Meteor", es este sentido del humor que se deja caer entre las fases de un suspense magnificado con escenas catastróficas de varios tipos. El mejor alud del cine, en Suiza; un maremoto en Hong Kong, la destrucción de Nueva York, la lucha de los científicos por su supervivencia, el avance de los misiles codo a codo, los norteamericanos con los rusos, contra el enemigo común. Hasta entonces, esos misiles -los rusos con la cabeza roja-, se dirigían a la otra potencia, de manera que la empresa de buen entendimiento que salva a la humanidad creada por Bradley-Connery, es algo así como aleccionadora. Del mismo modo que se patentiza que en el mundo hay dos grandes -lo que ya sabíamos- se desarrolla la solidaridad internacional. Los misiles nucleares se hacen simpáticos y hasta queda un hueco para la historia de amor entre Sean -divorciado- y Natalie Wood, una rusa que hace de intérprete y que a lo mejor, en <Meteor 2> regresa a Norteamérica para casarse con el maduro, pero atractivo Bradley, que en sus horas libres se dedica a las grandes regatas. Si los personajes tienen poca encarnadura, los actores que los hacen vivir, realizan un buen trabajo. A los ya citados hay que añadir a Martin Landau, en el papel de un exaltado y casi nazi militar, que sabe arrepentirse a tiempo, y a Karl Malden, que corrobora su gran profesionalidad. Fonda, como el presidente, esta como para votarle. Neame en su labor de dirección, ha sido superado por el equipo de los efectos especiales, que otorga a la película una calidad de la que temáticamente carece. La película tiene posibilidades de ser comercial y no va a defraudar al público de los temas catastróficos, a menudo tan mal servidos. La cinta, revaloriza el tema.- Angeles MASO..




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